ERTMS bestaat uit een systeem in de trein en een systeem in de infrastructuur. Door middel van bakens (balises) tussen de rails en telecommunicatie communiceren de beide systemen met elkaar. Er zijn verschillende versies van ERTMS. In Nederland is gekozen om Level 2 in te voeren. Als ERTMS volledig is ingevoerd, vormen seinen geen onderdeel meer van het beveiligingssysteem voor het spoor.
ERTMS is een op digitaal systeem dat werkt met draadloze communicatie. Hierdoor wordt er continu contact gelegd tussen een individuele trein, de baan waarop deze rijdt en de centrale verkeersleiding. Via een GSM-R radioverbinding wordt informatie over de rijweg (mag een trein doorrijden of moet deze stoppen) en de maximum snelheid doorgegeven aan de trein en op een beeldscherm in de trein getoond. Met het huidige systeem regelen we het treinverkeer via seinen langs het spoor. Die zijn bij ERTMS Level 2 niet meer nodig. Als een machinist de instructies van het systeem niet tijdig opvolgt, kan het systeem op iedere locatie, bij iedere snelheid en op ieder moment ingrijpen door bijvoorbeeld de snelheid van de trein aan te passen of deze tot stilstand te brengen.
Het ERTMS systeem weet waar een trein zich bevindt. In een trein met ERTMS krijgt de machinist direct op een scherm in zijn cabine alle informatie te zien, zoals hoe hard hij mag rijden en of het spoor voor zijn trein vrij is. Als de machinist niet op tijd reageert, grijpt het systeem automatisch in. Daarmee verkleint ERTMS de kans dat een trein buiten de toegekende rijweg komt. Ook de veiligheid bij hogere snelheden is goed geregeld, ERTMS kan de maximale snelheid van de trein bepalen en controleren. Verder kan de veiligheid van baanwerkers worden verbeterd, omdat ERTMS mogelijkheden biedt om beter en makkelijker een stuk spoor te reserveren. Ook de snelheid van het nevenspoor kan direct en op afstand worden verlaagd.
Om veiligheid op het spoor te garanderen, is voldoende afstand tussen treinen nodig. Met ERTMS kunnen treinen veilig rijden met minder tussenruimte. Treinen kunnen elkaar dus sneller opvolgen. Ook worden de rijtijden van treinen op sommige trajecten korter. Dat zorgt dus voor een kortere reistijd voor reizigers. Het sneller opvolgen van treinen kan ook een verbetering opleveren voor de stabiliteit van de dienstregeling en daarmee voor de betrouwbaarheid.
Met de implementatie van ERTMS in treinen en infrastructuur staat het Nederlandse spoor voor een grote verandering. ERTMS luidt de digitale transformatie op het spoor in. Het gaat niet alleen om een technologische verandering, maar ook om een verandering in bestaande processen. Dat vergt in de toekomst aanpassing van alle betrokken organisaties
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.