Het kabinet heeft besloten tot landelijke invoering van ERTMS (2050), waarbij tot 2030 een basisinvestering wordt gedaan die zorgt voor ombouw van het systeem en de eerste baanvakken:
- OV SAAL oost (trajecten Weesp -Lelystad alsmede Amsterdam –Weesp -Hilversum, exclusief emplacement Amsterdam CS)
- Hoofddorp -Duivendrecht(inclusief Schiphol)
- Utrecht -Meteren(exclusief het emplacement Utrecht)
- Kijfhoek -Belgische grens (onderdeel van de North Sea-Mediterranean Corridor)
- Roosendaal -Den Bosch (inclusief Zevenbergschen Hoek en Tilburg -Boxtel)
- Meteren -Eindhoven
- Eindhoven -Venlo
ERTMS komt daarnaast in de hele Europese Unie op de internationale goederentrajecten. Hoeveel spoor met ERTMS kan worden uitgerust, hangt onder andere af van de aanbestedingsresultaten. Er is niet voldoende budget om nu al alle spoorlijnen in Nederland van ERTMS te voorzien. Daarom hebben we gekozen voor de internationale lijnen en zoveel mogelijk van de lijnen waar de meeste voordelen te behalen zijn.
Overigens ligt er nu al ERTMS op ongeveer 10 procent van het Nederlandse spoor: de Betuweroute, de Havenspoorlijn, de Hogesnelheidslijn-Zuid (HSL-Zuid), de Hanzelijn en het traject Amsterdam-Utrecht. Circa 20 procent van de treinen is al uitgerust met het systeem. De komende jaren (tot en met 2022) wordt ERTMS ingebouwd in de treinen. Het is dan mogelijk om de treinen flexibel in te zetten op spoorlijnen met ERTMS.