Wat is de impact van ERTMS op machinisten?

04-12-2015 529 keer bekeken

Het machinistenvak gaat de komende tien jaar veranderen. ERTMS wordt tot 2028 uitgerold op zo’n twintig baanvakken, maar niet in heel Nederland.

Daardoor gaan machinisten rijden op zowel ATB- als ERTMS-baanvakken. Dat betekent werken met twee systemen en transities tussen baanvakken en dat heeft invloed op het werk van de machinist. Daarom wordt een onderzoek uitgevoerd naar de impact van ERTMS op machinisten. Het programma ERTMS wil de resultaten van deze studie meenemen in het bepalen van de volgorde van de uitrol van ERTMS in de infrastructuur. Ook zijn de resultaten bedoeld om het instroomtempo te bepalen van machinisten die op de ERTMS-baanvakken gaan rijden zodat zij voldoende praktische rijervaring op kunnen doen.
 
We weten al dat frequent rijden onder ERTMS nodig is om het werk goed te kunnen uitvoeren. Maar er zijn meer vragen:

Het machinistenvak gaat de komende tien jaar veranderen. ERTMS wordt tot 2028 uitgerold op zo’n twintig baanvakken, maar niet in heel Nederland. Daardoor gaan machinisten rijden op zowel ATB- als ERTMS-baanvakken. Dat betekent werken met twee systemen en transities tussen baanvakken en dat heeft invloed op het werk van de machinist. Daarom wordt een onderzoek uitgevoerd naar de impact van ERTMS op machinisten. Het programma ERTMS wil de resultaten van deze studie meenemen in het bepalen van de volgorde van de uitrol van ERTMS in de infrastructuur. Ook zijn de resultaten bedoeld om het instroomtempo te bepalen van machinisten die op de ERTMS-baanvakken gaan rijden zodat zij voldoende praktische rijervaring op kunnen doen.
 
We weten al dat frequent rijden onder ERTMS nodig is om het werk goed te kunnen uitvoeren. Maar er zijn meer vragen:

  • Wat is de impact van de innovaties op de werkbelasting van machinisten?
  • Veranderen de gevraagde competenties van machinisten hierdoor?
  • Hoeveel uren moet een machinist dienst doen op een ERTMS baanvak om bekwaam te worden en te blijven en moet dit in verschillend materieel?
  • Zijn er vanuit operationeel perspectief wensen t.a.v. de ERTMS-uitrolstrategie?

 
Het onderzoek zal uitgevoerd worden tussen december 2015 en maart 2016. Dit gebeurt vanuit
het werkpakket Materieel, onderdeel ‘voorbereiden vervoer’ samen met verschillende vervoerders.

Het onderzoek zal uitgevoerd worden tussen december 2015 en maart 2016. Dit gebeurt vanuit
het werkpakket Materieel, onderdeel ‘voorbereiden vervoer’ samen met verschillende vervoerders.

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.