De implementatie van ERTMS heeft invloed op alle onderdelen van de spoorsector. Om het systeem nu en in de toekomst goed te laten functioneren is het van belang dat oplossingen en besluiten in onderlinge samenhang worden bekeken en worden genomen. Lees meer over Taken, rollen en bevoegdheden op een rij voor stelselmanagement ERTMS
Met ingang van vandaag heeft de Programmadirectie ERTMS een nieuwe jas! Eentje die net wat beter past en net wat mooier aansluit bij de ambities van deze grote klus. Achter het nieuwe logo gaat een verhaal schuil dat we graag met jullie delen. Lees meer over ERTMS een nieuwe huisstijl
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft zich voorgenomen om de Noordelijke Lijnen toe te voegen aan de scope van het Programma ERTMS. Lees meer over Noordelijke Lijnen toegevoegd aan Programma ERTMS
Op maandag 19 april is de 14e voortgangsrapportage ERTMS (VGR-14) door de Staatssecretaris aan de Kamer verzonden en gepubliceerd. De rapportage gaat in op de voortgang van de 55 projecten die op dit moment deel uit maken van het ERTMS programma. Lees meer over 14e Voortgangsrapportage ERTMS gepubliceerd
Op maandag 30, dinsdag 31 maart en woensdag 1 april vond RailTech 2021 plaats. Drie dagen lang werd er op verschillende podia meer verteld over de ontwikkelingen in de spoorsector op RailTech. Lees meer over ERTMS vertegenwoordigd op RailTech 2021 in Utrecht
De taken van de afdeling Implementatie ERTMS Materieeleigenaren en Vervoerders (IEMeV) zijn sinds de oprichting 2 jaar geleden verschoven. Dat vroeg ook om een uitbreiding van de management taken binnen IEMeV. Lees meer over Marnix Kerkhoff aangetrokken als Manager IEMeV
17 maart 2021 vond de vierde talkshow van het OKE plaats, met als thema Rangeren met ERTMS. Lees meer over Kijk terug | Online talkshow #4 Rangeren
Hoe zou het zijn als treindienstleider en machinist in één simulatieomgeving kunnen werken en daardoor de bedachte werkprocessen voor ERTMS nog beter kunnen beoordelen? Lees meer over Treinsimulator van Corys gekoppeld aan verkeersleidingssimulator van ProRail
Op 3 augustus 2020 (update 10) is de certificering van de STM ATBEG/Vv bekend gemaakt. Er zijn nu zijn diverse nieuwe documenten opgesteld en een aantal bestaande documenten zijn aangevuld. Lees meer over Update technische documenten STM ATBEG/Vv - update 11
Na de eerdere realisatie van de STM-ATBEG wordt er nu ook gewerkt aan een STM-ATBNG. De Programmadirectie ERTMS wil materieeleigenaren en vervoerders de mogelijkheid bieden om feedback te geven op de ProRail vraagspecificaties van de nog te ontwikkelen STM-ATBNG. Lees meer over Wij vragen uw feedback op de vraagspecificaties van de STM-ATBNG
Eén van de uitdagingen die de invoering van ERTMS met zich mee brengt is het rangeren met ERTMS. Hiervoor is onder leiding van projectmanager Erik van Bekkum van het ERTMS Programma een prototype ontwikkeld voor het hulpmiddel om effectief te kunnen rangeren met ERTMS. Lees meer over Rangeren met ERTMS getest bij Railpro
Woensdag 22 september was Arjo van Loo namens het OKE te gast bij SpoorPro TV om een toelichting te geven op het hoe en waarom van de landelijke vakbekwaamheidseisen ERTMS. Lees meer over OKE licht Vakbekwaamheidseisen ERTMS toe in SpoorPro TV
Bij de digitalisering van de spoorbeveiliging kun je niet zonder de gebruikers. Machinisten, treindienstleiders, monteurs, en meer, hebben we nodig om ERTMS succesvol in gebruik te nemen. Het Operationeel Kenniscentrum ERTMS (OKE) is de link tussen de partijen die ERTMS realiseren en de gebruikers. Lees meer over Gebruikers gaan intensief samenwerken bij invoering ERTMS
Binnen enkele jaren worden vrijwel alle 7000 machinisten in Nederland opgeleid of bijgeschoold om te kunnen rijden met ERTMS. De voorbereidingen voor de opleidingen zijn in volle gang. Lees meer over Landelijke vakbekwaamheidseisen ERTMS voor machinisten gereed
Begin juni hebben we de marktconsultatie Verplaatsing van Voertuigen zonder ETCS gepubliceerd. Deze is inmiddels succesvol afgerond. Lees meer over Marktconsultatie Verplaatsing van voertuigen zonder ETCS succesvol afgerond
Op 18 juni jl. is de verkoop van de STM ATBEG/Vv gestart en nu is ook de certificering behaald. Lees meer over Certificering STM-ATBEG/Vv behaald! – update 10
Op maandag 6 juli vond de eerste online OKE (Operationeel Kenniscentrum ERTMS) bijeenkomst van het Gebruikersplatform ERTMS plaats. Lees meer over Eerste online bijeenkomst Operationeel Kenniscentrum ERTMS succesvol
Arriva Nederland en Stadler ondertekenden een contract voor de inbouw van het European Train Control System (ETCS) GUARDIA in 36 van de treinen van haar vloot. Lees meer over Arriva ondertekent contract met Stadler voor eerste inbouw van ETCS-systeem GUARDIA in treinen
Woensdag 1 juli om 14 uur is Programmadirecteur ERTMS Wim Knopperts te gast bij de uitzending van SpoorPro TV. Lees meer over Wim Knopperts bij SpoorPro TV
In de vorige updates over dit traject heeft het programma ERTMS diverse technische documenten en de licentieovereenkomst beschikbaar gesteld betreffende de STM-ATBEG/Vv. Lees meer over Stand van zaken trajecten STM-ATBEG/ Vv – update-9
Het primaire doel van de marktconsultatie is om inzicht te krijgen in alle mogelijkheden om spoorvoertuigen (ook wel rollend materieel genoemd), die maar af en toe over ERTMS trajecten rijden, uit te rusten met een economisch gunstige tijdelijke ETCS on board oplossing. Lees meer over Marktconsultatie Verplaatsing van Voertuigen zonder ETCS gestart
In de vorige updates over dit traject heeft het programma ERTMS diverse technische documenten beschikbaar gesteld betreffende de STM-ATBEG/Vv en in de update 6 is de licentieovereenkomst beschikbaar gesteld. Lees meer over Stand van zaken trajecten STM-ATBEG/ Vv – update-8
ProRail is dinsdag 28 april jl. gestart met de aanbesteding voor de leverancier van het Central Safety System (CSS), het hart van het digitale treinbeveiligingssysteem ERTMS. Lees meer over ProRail zet belangrijke stap in realisatie ERTMS
In de vorige updates over dit traject heeft het programma ERTMS diverse technische documenten beschikbaar gesteld betreffende de STM-ATBEG/Vv en in de laatste update is de licentieovereenkomst beschikbaar gesteld. Lees meer over Stand van zaken trajecten STM-ATBEG/ Vv – update-7
Het ontwikkelproject STM-ATBEG/Vv bevindt zich in de laatste fase. Het gehele ontwerp is gereed en het product functioneert conform eisen. Lees meer over Stand van zaken trajecten STM-ATBEG/ Vv – update-6
Afgelopen najaar hebben we clarification meetings georganiseerd voor leveranciers van ERTMS boordapparatuur. De Programma Directie heeft de resultaten van deze meetings samengevat in een publicatie. Lees meer over Resultaten clarification meetings ‘Generiek Programma van Eisen Materieel'
In de vorige updates over dit traject heeft het programma ERTMS diverse technische documenten beschikbaar gesteld betreffende de STMS-ATBEG. Lees meer over Stand van zaken trajecten STM-ATBEG/ Vv – update-5
In de vorige update over dit traject in het nieuwsbericht op 13 december, heeft het programma ERTMS diverse technische documenten beschikbaar gesteld betreffende de STM-ATBEG. Lees meer over Stand van zaken trajecten STM-ATBEG/ Vv – update 4
In de vorige update over dit traject in het nieuwsbericht op 7 november, heeft het programma ERTMS aangegeven dat de beschreven blauwdruk en de licentie daarvan naar verwachting in de eerste helft van 2020 beschikbaar komt. Lees meer over Stand van zaken trajecten STM-ATBEG/Vv – update 3
De Nederlandse overheid heeft vanuit de EU groen licht gekregen voor het verstrekken van een subsidie van 22,2 miljoen euro voor het opwaarderen van bestaande veiligheidssysteem aan boord van goederenlocomotieven. Lees meer over Groen licht voor nationale subsidie voor upgrade en ombouw goederenlocomotieven
Op 21 november 2019 is het document Gebruikersprocessen ERTMS level 2 v1.0 vrijgegeven door het Programma ERTMS. Lees meer over Document Gebruikersprocessen ERTMS level 2 v1.0 vrijgegeven
Op 6 november jl. heeft de Europese Commissie haar goedkeuring verleent aan Nederlandse steun voor de upgrade naar ERTMS Baseline 3 van goederenlocomotieven. Lees meer over Europese Commissie geeft goedkeuring aan Nederlandse steun voor ERTMS upgrade goederenlocomotieven
In aansluiting op de berichtgeving via deze site op 2 september j.l., informeert de programmadirectie ERTMS hierbij over het beschikbaar komen van de STM-ATBEG/Vv. Lees meer over Stand van zaken trajecten STM – update-2
Op dinsdag 29 oktober is de 11e voortgangsrapportage ERTMS (VGR-11) door de Staatssecretaris aan de Kamer verzonden en gepubliceerd. Lees meer over 11e voortgangsrapportage ERTMS gepubliceerd
Hieronder treft u twee documenten aangaande twee separate markconsultaties met betrekking tot specificaties voor ERTMS beveiligingssysteem Infrastructuur, die in 2019 door ProRail zijn gehouden. Lees meer over Informatie Marktconsultaties specificaties voor ERTMS beveiligingssysteem Infrastructuur 2019
Please find attached two documents with regard to two separate market consultations for the trackside ERTMS equipment for the Netherlands. For your convenience, ProRail has decided to share this information at the same time. The following documents are shared: Lees meer over Documents market consultations trackside ERTMS equipment 2019
In aansluiting op de berichtgeving via deze site op 2 augustus j.l., informeert de programmadirectie ERTMS hierbij dat gekozen is voor het traject inhoudende een door het programma ontwikkelde STM-blauwdruk en prototype. Lees meer over Stand van zaken trajecten STM – update
Naar aanleiding van de eerdere publicatie van het Generiek Programma van Eisen Materieel v1.0 (hierna “GPvEM”) heeft de programmadirectie ERTMS vernomen dat er leveranciers van ERTMS boordapparatuur zijn die graag hun zienswijze over het GPvEM willen delen. Lees meer over Aanmelden clarification meetings Generiek Programma van Eisen Materieel
Following the previous publication of the “Generiek Programma van Eisen Materieel v1.0” (referred to as “GPvEM v1.0”), the ERTMS programme directorate has noticed that suppliers of ERTMS onboard equipment would like to share their view regarding the GPvEM. Lees meer over Clarification meetings “Generiek Programma van Eisen Materieel”
In 2016 zijn er door het programma ERTMS twee trajecten gestart met als doel ervoor te zorgen dat leveranciers van ERTMS-boordsystemen, die niet over een STM-ATBEG/VV beschikken wel zo’n STM kunnen verwerven onder gelijke (commerciële) condities. Lees meer over Stand van zaken trajecten STM-ATBEG/VV
Onlangs is een aantal documenten uit het ERTMS-programma per abuis online vindbaar geweest via de website van het programma. Lees meer over Publicatie programmadocumenten ERTMS
Naar aanleiding van de eerdere publicatie van het Generiek Programma van Eisen Materieel v1.0 (hierna “GPvEM”) heeft de programmadirectie ERTMS vernomen dat er vragen zijn van marktpartijen over het GPvEM. Lees meer over Vooraankondiging clarification meetings Generiek Programma van Eisen Materieel
Het begin juni in het Managementteam ERTMS vastgestelde document Generiek Pakket van Eisen Materieel versie 1.0 (GPvEM v1.0) is vanaf heden beschikbaar. Deze versie vervangt de op 21 maart 2019 vrijgegeven versie 0.93 van het document, die hiermee vervalt. Lees meer over Generiek Pakket van Eisen Materieel versie 1.0 beschikbaar gesteld
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem. Lees meer over ERTMS in de ministerraad
Vrijdag 26 april jl. heeft de Staatsecretaris de 10e voortgangsrapportage ERTMS aan de Tweede Kamer gestuurd. Naast het feit dat ze in haar brief als gebruikelijk in gaat op de rapportage zelf, is er in de brief ook aandacht voor haar bestuurlijke reactie op het BIT-rapport. Lees meer over Tiende voortgangsrapportage ERTMS
Woensdag 25 april jl. heeft ProRail haar jaarverslag over 2018 gepubliceerd. Lees meer over ERTMS in jaarverslag van ProRail
Gisteren, 26 maart 2019 is in de Jaarbeurs te Utrecht de RailTech geopend. Lees meer over ERTMS op RailTech
Let op: betreft een conceptversie ter indicatie. Lees meer over Generiek Pakket van Eisen Materieel versie 0.93 beschikbaar op aanvraag
Programmadirecteur Wim Knopperts benadrukt dat het succes van het programma ERTMS zit in samenwerking en transparantie. Lees meer over ERTMS marktsessie drukbezocht
Samen testen en doen: ERTMS Center Amersfoort feestelijk geopend! Lees meer over ERTMS Center geopend
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS Lees meer over Sleutelrol voor ProRail en 9e Voortgangsrapportage ERTMS is gepubliceerd
Via deze aankondiging informeert het Programma ERTMS u over de aankomende marktsessie op donderdag 8 november 2018 van 15:00 tot 18:00u. Lees meer over Aankondiging Marktsessie Programma ERTMS
Maandag 28 mei is de achtste voortgangsrapportage ERTMS gepubliceerd, welke rapporteert over de periode 01 juli – 31 december 2017. Lees meer over Achtste voortgangrapportage ERTMS gepubliceerd
Via deze aankondiging informeert het programma ERTMS u over de aankomende Leveranciersbijeenkomst op maandag 25 juni 2018 van 15:00 tot 18.00u. Lees meer over Aankondiging Leveranciersbijeenkomst programma ERTMS
Om het nieuwe treinbeveiligingssysteem ERTMS (European Traffic Rail System, dat het huidige ATB-systeem vervangt) in Nederland te kunnen implementeren, moet er veel worden voorbereid. Lees meer over Voorbereid naar de volgende fase ERTMS in Nederland
Zoals aangekondigd op TenderNed en op de website van het programma ERTMS wordt op 4 oktober aanstaande een informatiebijeenkomst georganiseerd voor de aanbesteding van de STM ATBEG. Lees meer over Informatiebijeenkomst aanbesteding STM ATBEG
Dinsdag 5 september is de aanbesteding van STM ATBEG gepubliceerd op TenderNed. Lees meer over Aanbesteding ontwikkeling en levering van een STM ATB voor ERTMS materieel
Donderdag 10 november 2016 heeft de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu van de Tweede Kamer over ERTMS gesproken met staatssecretaris Dijksma in een algemeen overleg (AO). Lees meer over Plannen ERTMS goed ontvangen door Tweede Kamer
Medio oktober 2016 is Freek Hilkemeijer het Programma ERTMS komen versterken als Liaisonmanager voor de stakeholdergroepen spooraannemers en historisch railvervoer. Lees meer over Freek Hilkemeijer: Liaisonmanager stakeholdergroepen
Vanaf 2015 consulteert het programma ERTMS marktpartijen. Deze marktconsultaties zijn bedoeld om de mogelijkheden en voorkeuren van de markt voor de realisatie van ERTMS in Nederland te inventariseren. Lees meer over Vervolg marktconsultaties ERTMS vanaf december 2016
Het programma ERTMS voert een onderzoek uit naar de benodigde werkplaatscapaciteit voor de ombouw van het rollend materieel naar ERTMS. Lees meer over Onderzoek naar werkplaatscapaciteit
De werkstroom contractmanagement richt zich op de vraag hoe we al het ERTMS-werk kunnen uitvoeren met ingenieursbureaus, leveranciers en aannemers. Lees meer over Willem de Graaf: manager contractmanagement
Het programma ERTMS heeft een uitrolstrategie opgesteld en deze is op 23 september door staatssecretaris Sharon Dijksma met een begeleidende brief aan de Tweede Kamer gestuurd. Lees meer over Uitrolstrategie
Railinfra opleidingen gaat per 1 september, na ruim 15 jaar, verder onder de naam Railcenter. Lees meer over Railinfra Opleidingen wordt Railcenter
Op 23 september is de nieuwste voortgangsrapportage van het programma ERTMS door de staatssecretaris verstuurd aan de Tweede Kamer. Deze vijfde voortgangsrapportage blikt terug op de eerste helft van 2016. Lees meer over Voortgangsrapportage programma ERTMS aan de Tweede Kamer
Een aanbesteding- en contracteringstrategie (ACS) is nodig om te komen tot een doelmatige aanbesteding. Afgelopen periode is deze strategie voor het programma uitgewerkt. Lees meer over Stand van zaken aanbesteding- en contracteringstrategie
Het programma ERTMS is divers en veel zaken hangen met elkaar samen. Het is daarom belangrijk om beslissingen op tijd te nemen, zodat andere onderdelen binnen het programma verder kunnen. Lees meer over Programma ERTMS hakt knopen door
Van oktober tot maart hebben drie Technasium-leerlingen van het Emelwerda College in Emmeloord hun “meesterproef” gedaan bij het Programma ERTMS. Lees meer over Meesterproef ERTMS
Ernst Cramer is de nieuwe manager van de werkstroom Omgevingsmanagement. Lees meer over Ernst Cramer: nieuwe manager Omgevingsmanagement
Op 6 juli heeft staatssecretaris Dijksma de Tweede Kamer geïnformeerd over de voortgang van de verbetering van de organisatie van het programma ERTMS. Lees meer over Programma ERTMS raakt in control
Op 21 juni 2016 heeft staatssecretaris Dijksma een brief gestuurd aan de Tweede Kamer waarin zij aangeeft een deel van het budget van het programma ERTMS te zullen gebruiken voor het vergroten van de capaciteit op station Schiphol. Lees meer over Deel budget programma ERTMS bestemd voor oplossen problematiek Schiphol
Tweede marktconsultatie programma ERTMS Lees meer over Aankondiging tweede marktconsultatie programma ERTMS
Wim Fabries: Wat vinden onze stakeholders en marktpartijen van de concept ACS? Dit is de gelegenheid om mee te denken! Lees meer over Interview Wim Fabries: consultatie concept aanbesteding- en contracteringstrategie programma ERTMS
Per vandaag worden stakeholders en marktspelers uitgenodigd om te reageren op het concept voor de aanbesteding- en contracteringstrategie voor ERTMS. Lees meer over Consultatie concept aanbesteding- en contracteringstrategie ERTMS
De komende periode wordt binnen het programma ERTMS een extra impuls gegeven aan de voorbereidende werkzaamheden die leiden tot een uitrolstrategie, een aanbesteding- en contracteringstrategie en uiteindelijk een programmabeslissing voor infrastructuur en materieel. Lees meer over Nieuwe managers programma ERTMS van start
“Erg uitdagend en leerzaam. Ik ga mijn hele rugzak met kennis en ervaring inzetten om samen met alle ERTMS-ers het programma ERTMS tot een groot succes te maken.” Lees meer over Wim Knopperts gestart als manager Operationele Processen en Technisch Management
De ERTMS Academy is ontstaan tijdens de ERTMS pilot Amsterdam-Utrecht. Om op dit baanvak onder ERTMS (Dual Signalling) te kunnen en mogen rijden, moesten machinisten worden opgeleid. Lees meer over Ontwikkeling ERTMS Academy
Karin Emilsson is trainee bij spoorbeheerder Trafikverket, de Zweedse tegenhanger van ProRail. Ze werkt nu zes weken lang mee aan het Nederlandse ERTMS-programma. Lees meer over Zweedse trainee werkt voor Nederlands ERTMS-programma
26 april is de vierde voortgangsrapportage over het programma ERTMS verstuurd naar de Tweede Kamer. Hierin wordt de voortgang beschreven van de tweede helft van 2015. Lees meer over Voortgangsrapportage en ADR rapport verstuurd naar Tweede Kamer
Op 12 juni 2015 is de eerste marktconsultatie van het programma ERTMS aangekondigd op TenderNed inclusief marktconsultatiedocument met vragen aan marktpartijen over aanbestedingstrategie, syteemintegratie, materieel en infrastructuur. Lees meer over Verslag Marktconsultatie ERTMS 2015
Network Rail en ProRail zijn een strategische samenwerking gestart om de volgende generatie treinbeveiliging en -beïnvloeding te helpen ontwikkelen. Dit betekent dat de twee organisaties zich committeren aan het delen van kennis en het samenwerken op research & development op dit gebied. Lees meer over Network Rail en ProRail starten strategische samenwerking innovatie in digitale rail technologie
Ron Snijders: “Het is natuurlijk een fantastische opgave om aan mee te mogen werken: de grote systeemsprong in de spoorsector!” Lees meer over Nieuw team programmabeheersing
Het programma ERTMS gaat onderzoeken wat de implementatie van ERTMS in Nederland voor de operationele medewerkers betekent. Lees meer over De impact van ERTMS op treindienstleiders
ERTMS (European Rail Traffic Management System) is een set specificaties op basis waarvan systemen voor besturing en beveiliging van het treinverkeer kunnen worden gemaakt. Deze worden vastgesteld door de Europese commissie. De laatste versie is vastgesteld in 2012. Lees meer over Nieuwe specificaties ERTMS worden vastgesteld
Voordat een machinist op een traject mag rijden, moet hij/zij “weg-leren”. Dit betekent dat de machinist de bijzonderheden van dat baanvak leert kennen. Dat gaat bijvoorbeeld om plaatselijke regelgeving, het beveiligingstype, maximale snelheden, plaatsing van seinen en stationsnamen. Lees meer over Wegkennisbank en ERTMS
Afgelopen maand was het programma ERTMS in het nieuws. De aanleiding was een brief aan de Tweede Kamer van staatssecretaris Sharon Dijksma. In de brief kondigt de staatssecretaris aan dat het programma meer tijd krijgt voor de voorbereiding van de uitrol van ERTMS in Nederland. Lees meer over Programma ERTMS krijgt meer tijd
Op 28 oktober heeft de parlementaire enquêtecommissie Fyra haar eindrapport gepresenteerd dat onder andere is gebaseerd op 37 openbare verhoren die van 18 mei tot en met 12 juni hebben plaatsgevonden. Lees meer over Eindrapportage Parlementaire Enquête Fyra
Het machinistenvak gaat de komende tien jaar veranderen. ERTMS wordt tot 2028 uitgerold op zo’n twintig baanvakken, maar niet in heel Nederland. Lees meer over Wat is de impact van ERTMS op machinisten?
In de Voorkeursbeslissing is de richting bepaald voor waar er in Nederland ERTMS aangelegd gaat worden tot 2028. In principe wordt al het materieel van ERTMS voorzien en een deel van de infrastructuur: de TEN-T trajecten (Europese corridors), OV SAAL en de drukste (PHS)trajecten. Lees meer over Onderzoek: Op welke trajecten komt ERTMS?
Op dit moment spreken we met stakeholders over Baselines. ERTMS is gebaseerd op Europese specificaties waarin de functionaliteit van het systeem wordt omschreven. In de afgelopen 15 jaar, na het in gebruik nemen van vele kilometers spoor voorzien van ERTMS door heel Europa heen, is operationele ervaring opgedaan en zijn er op basis van deze ervaringen (honderden) verzoeken gedaan tot wijziging van de bestaande specificatie. Lees meer over Ontwikkeling in ERTMS Baselines
Gérard Hoeberigs: “We moeten de techniek om de mens heen bouwen en niet andersom”. Lees meer over De Change Control Board: bewaker van scope en uitgangspunten
De Europese Commissie stimuleert projecten die het hoofdnetwerk voor vervoer en transport binnen de Europese Unie verbeteren. Dat doet zij met subsidies en nieuwe financieringsinstrumenten vanuit het nieuwe infrastructuurfonds Connecting Europe Facility Transport (CEF Transport). Lees meer over Begin november nieuwe subsidiecall voor CEF Transport verwacht
Op 9 september was Wim Fabries (programmadirecteur ERTMS) uitgenodigd door het internationale tijdschrift Railway Gazette om als panellid deel te nemen aan het webinar “The Digital Future” in Londen. Er waren ruim 450 kijkers uit maar liefst 50 landen. Kijkers konden realtime vragen stellen. Lees meer over Wim Fabries panellid bij webinar "The Digital Future"
In september zijn er bijeenkomsten voor materieeleigenaren/ vervoerders en voor decentrale overheden geweest. In de bijeenkomsten is het proces van de algemene aanbesteding- en contracteringstrategie toegelicht. Hier wordt nog volop aan gewerkt. Lees meer over Bijeenkomsten materieeleigenaren en decentrale overheden
Het programma ERTMS heeft operationele principes opgesteld. Operationele principes zijn de algemene uitgangspunten voor het gebruik van het ERTMS systeem waarbij de focus ligt op machinist en treindienstleider. Lees meer over Uitwerking gebruikersprocessen
Het programma ERTMS is niet het eerste grote project dat ERTMS aanlegt in Nederland. Delen van de Nederlandse spoorweginfrastructuur zijn reeds voorzien van ERTMS. Lees meer over Onderzoek naar harmonisatie ERTMS-lijnen
De verbinding tussen Kijfhoek en de Belgische grens lijkt het meest logische traject om als eerste van ERTMS te voorzien. Lees meer over Voorlopige keuze eerste traject met ERTMS: Kijfhoek-Belgische grens
Tussen 2012 en begin 2015 heeft er een pilot met spoorbeveiligingssysteem ERTMS plaatsgevonden op het baanvak Amsterdam-Utrecht. Dit baanvak is voorzien van zowel ERTMS Level 2 als ATB en betreft daarmee een Dual Signalling baanvak. Tijdens deze pilot zijn in totaal circa 7500 ritten onder ERTMS uitgevoerd, waarvan circa tweederde met lading dan wel passagiers aan boord. Lees meer over Pilot met ERTMS levert veel bruikbare kennis en ervaring
De afgelopen maanden zijn we druk bezig geweest om de ERTMS website op de rails te zetten. Op www.ertms-nl.nl staat informatie over het programma ERTMS, zoals algemene informatie over het programma, de organisatie en het aanbestedingsproces. Lees meer over Website ERTMS online
In een eerdere nieuwsbrief hebben we gemeld dat het programma ERTMS een monitoringstool ontwikkelt om te meten in hoeverre de gestelde doelen worden bereikt: veiligheid, interoperabiliteit, betrouwbaarheid, snelheid en capaciteit. Lees meer over Monitoringsinstrument doelen ERTMS klaar voor gebruik
Alle documentatie over ERTMS en vanuit ERTMS kunt u vinden op de site van de Rijksoverheid. Hier staan de voortgangsrapportages, railmap, voorkeursbeslissing, kamerbrieven en andere documentatie.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.