Wegkennisbank en ERTMS

11-02-2016 2887 keer bekeken

Voordat een machinist op een traject mag rijden, moet hij/zij “weg-leren”. Dit betekent dat de machinist de bijzonderheden van dat baanvak leert kennen. Dat gaat bijvoorbeeld om plaatselijke regelgeving, het beveiligingstype, maximale snelheden, plaatsing van seinen en stationsnamen.

Deze informatie gebruikt de machinist om de trein veilig, punctueel en energiezuinig te laten rijden.

Om machinisten te ondersteunen bij het leren van de baanvakken heeft NS Reizigers een digitaal hulpmiddel ontwikkeld; de Wegkennisbank. Ook andere vervoerders maken hier gebruik van. Hierin kan de machinist op een tablet baanvakkaarten opvragen. Op deze kaarten zijn zogeheten ’Points Of Interest' aangebracht. Dat zijn foto’s of filmpjes om een situatie te verduidelijken. Verder wordt aanvullende informatie gegeven over bijzonderheden van het baanvak.

Hoewel ERTMS de machinist bijna alle informatie over het te berijden spoor op een scherm (DMI) in de cabine aanbiedt, zullen er altijd bijzonderheden zijn, die de machinist moet weten, of op kunnen zoeken.

Namens programma ERTMS wordt een onderzoek gestart om te bepalen welke informatie over ERTMS baanvakken in de Wegkennisbank moet worden opgenomen. Eind januari is het onderzoeksplan gepresenteerd aan vertegenwoordigers van vervoerders en materieeleigenaren. De eerste reacties op het initiatief waren positief. De komende periode gaan we het plan in afstemming met gebruikers uitwerken.

 

Cookie-instellingen