Operationeel Kenniscentrum ERTMS

Aan de slag met de ERSA-simulator

13-09-2021 91 keer bekeken

De uitrol van ERTMS in Nederland betekent dat het ontwerp van de infrastructuur volledig wordt herzien. Maar hoe dat ontwerp van de infrastructuur voor de gebruikers uitpakt, is moeilijk te voorspellen. De mensen die dagelijks werken met het systeem kunnen dat vanaf papier slecht inschatten.

Voor dit soort vraagstukken bieden simulatoren uitkomst. Een van de simulatoren is de ERSA-simulator. Deze simulator biedt uitkomst waar het gaat om vraagstukken die betrekking hebben op de ervaring van een machinist op een specifiek baanontwerp. Staan de SMB’s op de juiste plek? Liggen de balises op een logische afstand van elkaar en wat is er zichtbaar op de DMI (Drivers Machine Interface)?

De ERSA-simulator
De Programmadirectie ERTMS beschikt op dit moment over een ERSA-simulator. Deze simulator wordt gemaakt door ClearSy in Frankrijk. De simulator werd onder andere in het ERTMS project Amsterdam-Utrecht toegepast om Baseline 2 ontwerpen te testen.

Onlangs heeft een groep van ERTMS-experts en machinisten deze simulator toegepast op nieuwe ontwerpen volgens Baseline 3. Het is wat ongebruikelijk om Baseline 3 ontwerpen te testen met een simulator voor Baseline 2 ontwerpen, maar ondanks deze beperking bleek de ERSA-simulator nu al goed inzetbaar om ontwerpen te beproeven.

Wat is er beproefd?
Om te beproeven of we de ERSA-simulator goed kunnen gebruiken, zijn de volgende gebruikersprocessen gesimuleerd:

Gebruikersproces 53   Gebruikersproces 3   Gebruikersproces 6

Daarnaast zijn twee specifiek ontwerpvraagstukken getest. Deze vraagstukken zijn actueel en om die reden relevant:

  • Toepassing van korte blokken op het baanvak OV-SAAL
  • Verbeterd vertrekproces met afteller

Wat was de uitkomst?
Het is altijd nuttig om experts en gebruikers bij elkaar te brengen. Dat leerden we opnieuw tijdens deze simulatordag. De gebruikersprocessen die met de ERSA-simulator zijn getest, zijn al eerder uitgebreid beoordeeld op papier. Tijdens de simulatie kwam er een aantal issues naar voren die nog niet eerder waren ontdekt. De issues worden teruggekoppeld aan de ontwerpers en in de verschillende Europese gebruikersgroepen waarin het Nederlandse spoor is vertegenwoordigd.

Daarnaast bleek de ERSA-simulator een nuttig en bruikbaar instrument om toekomstige situaties die nu nog niet bestaan aan den lijve te ervaren en daarvan te leren. We gaan deze simulator vaker gebruiken om ontwerpen te testen.

 

Cookie-instellingen